مرجع تخصصی آنتی اسکالانت مرجع تخصصی آنتی اسکالانت .

مرجع تخصصی آنتی اسکالانت

محاسبه ظرفیت سختی گیر

دستگاه های سختی گیر هلدینگ صنایع برتر با ظرفیت های مختلف در دو نوع فولادی و F.R.P با بستری از رزین های تبادل یونی که قادر به حذف یونهای کلسیم و منیزیم بوده و در صنایع مختلف جهت تولید آب نرم قابل استفاده می باشد. در مخازن FRP استاندارد های ساخت مخازن براساس روش های ASME و CE و NSF و Tuv استفاده شده است.

مراحل عملکرد سختی گیر
کنترل سختی آب توسط کیتهای سختی سنجی انجام میگیرد و در صورت افزایش سختی خروجی آب نرم باید عملیات احیا در مراحل بعدی بر روی سختی گیر انجام پذیرد.
سیکل احیای مستقیم رزین ها توسط محلول آب نمک یا همان احیا
سیکل شستشوی آرام Slow Rines
سیکل شستشوی سریع Fast Rines
سیکل نرم سازی آب
بک واش یا همان سیکل شستشوی رزین ها Back wash سیستم
نصب و راه اندازی سختی گیر
نصب و راه اندازی سختی گیر رزینی از اهمیت بالایی برخوردار است. قبل از تشریح مراحل نصب سختی گیر، باید موارد زیر را به دقت اجرا نمایید تا سختی گیر آب شما از راندمان بالایی برخوردار باشد. دستگاه نرم کننده آب باید در نزدیکترین مکان به آب ورودی منازل نصب گردد تا تمامی سیستم های لوله کشی شما از این آب بهره مند گردد. دقت کنید که این سیستم قبل از آبگرمکن و پکیج شما قرار گرفته باشد چرا که بیشترین آسیب متوجه به سیستم های گرمایشی آب گرم می شود. دقت نمایید شما می خواهید سختی گیر آب را در یک مکان خشک و هم سطح مانند زیرزمین یا گاراژ نصب کنید باید نزدیک خط اصلی آب ، یک پریز برق برای روشن کردن سیستم و یک تخلیه برای محلول نمک حاصل از چرخه بازسازی موجود باشد.

در اکثر سختی گیرها شیر بای پس در قسمت آب ورودی و خروجی تعبیه شده است تا در صورت نیاز به تعمیر یا حتی هنگام نصب برای تامین آب نرم مورد نیاز تجهیزات گرمایشی و سرمایشی در آن مقطع با مشکلی روبرو نگردید. با چرخاندن سوپاپ ، می توانید سختی گیر را دور بزنید.
نکته دیگر به هنگام نصب سختی گیر دوری این دستگاه از سایر تجهیزات گرمایشی اعم از مبدلهای حرارتی و بویلرها می باشد. در ضمن مراقب باشید که دستگاه شما در مجاورت مواد خورنده اسیدی یا مغناطیسی قرار نداشته باشد. دستگاه سختی گیر را به دور از نورخورشید و رطوبت و باران نصب کنید. حال بعد از رعایت این موارد باید مراحل نصب سختی گیر را توسط یک تعمیرکار ماهر انجام دهید.

مراحل نصب سختی گیر

مراحل نصب سختی گیر بصورت زیر می باشد:

اتصال نازل کف مخزن به لوله ورودی به مخزن سختی گیر توسط چسب
قرار دادن لوله درون مخزن سختی گیر و اتصال نازل بالایی به شیر کنترلی
اتصال قسمت بالایی لوله به شیر کنترلی
نصب ورودی واشرکانکتور به پورت ورودی شیر کنترلی
نصب خروجی کانکتور به پورت خروجی شیر کنترلی
نصب گیج فشار بر روی لوله آب ورودی
نصب شیرآلات و اتصالات ورودی ، خروجی و بای پس
اتصال قطعه کنترل دبی به خروجی شیر کنترلی
سفت نمودن قطعه اتصال شلنگ تخلیه در محل خود
اتصال مخزن آب و نمک با استفاده از مهره های اتصال و تیوپ و بوشنها و قرار دادن سر دیگر شلنگ درون تانک نمک
انواع شیرهای سختی گیر آب صنعتی
شیر های سختی گیر نیمه اتوماتیک : این نوع شیر های سختی گیر رزینی می توانند به دو صورت سایدچنل و یا نصب از بالا صورت می پذیرد.
شیر های سختی گیر تمام اتوماتیک : در شیرهای دستگاه سختی گیر تمام اتوماتیک به 2 طریق قابلیت اتوماتیک نمودن سیستم سختی گیر آب انجام میگردد.
الف) تنظیم از طریق میزان جریان. ب) تنظیم از طریق زمان.

نحوه بکواش سیستم های رسوب گیر
همانطور که بالاتر اشاره کردیم سیستم نرم کننده آب حاوی رزین های کاتیونی می باشد که عمل جذب ذرات Mg وCa را بر عهده دارند. بدیهی است که پس از طی مدت زمان مشخص از کارکرد دستگاه (بسته به حجم رزین) رزین های موجود در مخزن اشباع شده و نیاز به احیا دارند. این عمل توسط آب نمک (Nacl) اتفاق می افتد و به این عمل بکواش (BackWash) گفته می شود.

با این عمل املاح جذب شده توسط رزین ها با (Nacl) وارد واکنش شده و ذرات معلق جذب شده از سطح رزین ها جدا شده و احیا می شود. عمر مفید رزین ها بسته به کارخانه سازنده آن متغیر است ولی نکته مهم در این خصوص تعویض رزین ها پس از طی عمر مفید آن است چراکه در صورت عدم رعایت این نکته سختی آب گرفته نمی شود.

مراحل بکواش سختیگیر
شستشوی معکوس : در زمان سختی گیری آب از جهت بالا وارد ستون سختی گیر شده و به پایین بستر حرکت می کند و دانه های رزین در اثر مواد معلق آب چسبنده و متراکم می گردد. شستشوی معکوس سختی گیر (از پایین به بالا) علاوه بر خارج ساختن ذرات معلق گرفتار شده در بستر، حجم بستر را نیز بسط داده تا از تراکم کاسته شود و در نتیجه در زمان سرویس دهی ستون آب بهتر و مناسب تر رو بستر توزیع شود. عملیات بک واش سختی گیر آب معمولا طی ده دقیقه انجام می شود.

تزریق آب نمک : پس از شستشوی معکوس، آب نمک به آهستگی از بستر عبور داده می شود تا عمل احیای رزین کاتیونی صورت پذیرد. احیا به معنی جایگزینی یون سدیم به جای کسیم و منیزیم روی سطح رزین است. زمان احیا بستگی به حجم رزین، غلظت آب نمک و میزان نمک مصرفی و اصولا شرایط در نظر گرفته شده برای احیا رزین دارد.

آب نمک معمولا در یک مخزن پلاستیکی کنار دستگاه سختی گیر نگه داری می شود و توسط شیر سلو ولو برای احیای رزین کاتیونی به داخل ستون مکیده می شود. حجم مخزن نمک بستگی به به مدل دستگاه دارد. مقدار نمک نیز بسته به ظرفیت سختی گیر ، معمولا به ازا هر کیلو گرین از ظرفیت سختی گیر 15 g نمک به مخزن آب نمک اضافه می شود.

شستشو با آب تمیز : پس از عبور آهسته آب نمک ، آب به آهستگی از بستر سختی گیر عبور داده می شود. سپس شدت جریان آب را زیاد نموده تا آب ذرات نمک و آب نمک باقی مانده در بستر دستگاه را خارج سازد.

بهره برداری مجدد: پس از احیای رزین کاتیونی ، دستگاه سختی گیر مجددا آماده سرویس دهی است و آب برای سختی گیری از آن عبور داده می شود.


برچسب: سختی گیر خانگی، سختی گیر رزینی خانگی، رزین سختی گیر خرید، سختی گیر موتورخانه، سختی گیر آب خرید، دستگاه سختی گیر خانگی، ساخت سختی گیر خانگی، سختی گیر مغناطیسی خرید، سختی گیر دستگاه اسپرسو چیست، سختی گیر دوبلکس،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۳۶:۰۲ توسط:Group Technology موضوع: نظرات (0)