مرجع تخصصی آنتی اسکالانت مرجع تخصصی آنتی اسکالانت .

مرجع تخصصی آنتی اسکالانت

نکاتی درباره سختی گیر آب + انواع سختی گیر

برای مثال دیگر در برج خنک کننده با افزایش میزان رسوب گذاری انتقال حرارت در سطوح مدیا پکینگ ها کاهش یافته و راندمان را کاسته و یا باعث گرفتگی افشانک ها (اسپرینکلرها ) شده و عملکرد دستگاه را به کل متوقف می کند. در صنایع نساجی و رنگرزی باعث کاهش کیفیت رنگ می شود. لذا استفاده از سختی گیر در تمامی صنایع بسیار متداول می باشد.

هلدینگ صنایع برتر طراح و تولید کننده سختی گیر صنعتی در مقیاس های بزرگ در صنعت آب و فاضلاب می باشد. این شرکت سه نوع سیستم سختی گیر تولید و به بازار عرضه می کند. عمده ترین مدلهای تولید شده مدل رزینی و کاتیونی می باشند.

سختی گیر آب چیست
نحوه از بین بردن سختی یا آهک که به بدنه دستگاه ها یا سیستم های لوله کشی رسوب میکند یکی از 4 روش : تقطیر ، استفاده از سختی گیر رزینی ، استفاده از آب شیرین کن و استفاده از سختی گیر مغناطیسی است. در بهترین حالت از بین 4 روش فوق استفاده از سختی زدای رزینی بدلیل هزینه متعادل و پایداری روش در تمامی جهان مرسوم شده است. البته چنانچه هدف از کاهش سختی آب تبدیل آب سخت به آب مقطر باشد استفاده از آب شیرین کن و تقطیر تنها راه چاره خواهد بود.

سیستم مغناطیسی بدلیل اینکه ذرات جدا شده از آب بعد از مدتی دوباره بهم می پیوندند مورد تایید این شرکت نمی باشد. لذا توصیه این شرکت استفاده از رسوب گیر رزینی خواهد بود که در ادامه اساس کار آن توضیح داده خواهد شد.

سختی گیر رزینی
متداول ترین روش برای حذف سختی آب، استفاده از سختی گیر رزینی می‌باشد . دستگاه‌های نرم کننده آب مورد استفاده در تصفیه آب، بیشتر به صورت استوانه فلزی هستند به طوری که در داخل آن دانه های رزین قرار می گیرد. داخل سطوح آن با رنگ اپوکسی پوشش داده می شود تا از خوردگی آن جلوگیری و باعث افزایش عمر دستگاه گردد. برای نگهداری و جلوگیری از خروج رزینها در قسمت پایین دستگاه و در زیر رزینها از یک صفحه مشبک و یک بستر سیلیس استفاده می‌‌شود.

عمق رزین معمولاً بین 0.5 تا 3 متر انتخاب می‌‌گردد و بر حسب نوع رزین 50 تا 100 درصد از حجم رزین، فضای خالی برای انبساط رزین در نظر گرفته می‌‌شود.

میزان جریان را معمولاً در حدود 0.2 تا 1 متر مکعب در دقیقه به ازای هر متر مکعب از حجم رزین در نظر می‌‌گیرند. هر چند که حداکثر دبی جریان ورودی به واحدهای رزین تعویض یونی به علت افت فشار محدود می‌‌شود. ولی حداقل دبی جریان به علت کانالیزه شدن (Channelize) نمی‌تواند خیلی کم باشد زیرا کانالیزه شدن باعث می‌‌شود که قسمتی از زرین بدون استفاده باشد. از این رو سرعت آب از بستر زرین باید حدود یک متر در ساعت باشد.

بستر رزین می تواند ثابت (Fixed) و یا شناور (Fluidized bed) باشد. در نوع بستر ثابت حجم رزین‌های داخل دستگاه انبساطی ندارد و آب ورودی از بالای دستگاه وارد شده و بیشترین تبادل یونی در قسمتهای بالای بستر رزین انجام می‌‌شود و در قسمتهای پایین بستر تصفیه نهایی انجام می‌‌شود که تعیین کننده درجه خلوص آب خروجی از تعویض کننده می‌‌باشد.

با افزایش زمان سرویس، رزینهای بالای بستر اشباع شده و تبادل یونی در لایه‌های پایین ستون بستر انجام می‌‌شود که در نهایت زمانی فرا می‌‌رسد که بقیه ستون بستر برای تعویض یون کافی نمی‌باشد. در نتیجه در آب خروجی از تعویض کننده، یونهای ناخالص جذب نشده مشاهده خواهد شد که معرف پایان سرویس دستگاه می‌‌باشد. در این حالت، زمان احیاء نمودن رزین فرا می‌‌رسد.

اجزاء اصلی سختی گیر رزینی
سختی گیر رزینی از سه بخش اصلی تشکیل شده است : شیرکنترلی، مخزن اصلی ، مخزن محلول آب و نمک

مخزن اصلی سختی گیر

این بخش که به مخزن مواد معدنی معروف است حاوی آب سخت و رزین می باشد که این اب در طی فرآیند تبادل یونی تبدیل به آب نرم می شود. خطوط آبرسانی ، آب سخت را به درون این بخش هدایت می نمایند و بعد از نفوذ این آب از بستر رزینها فرآیند یونی بین یونهای کلسیم و منیزیم آب و یون سدیم رزین ها صورت می پذیرد و آب نرم حاصله از طریق لوله های منازل شما جریان می یابد و به سمت لوازم خانگی شما هدایت می شود.

شیر سختی گیر

این قطعه موظف است تا جریان آب عبوری از مخزن اصلی و درون منزل شما را اندازه گیر و تنظیم نماید. این قطعه یک شاخص اندازه گیری را در خود جای داده تا حجم آب ورودی به مخزن را ردیابی کند و همچنین قبل از اشباع رزینها فرآیند چرخه بازسازی را بطور خودکار انجام می دهد. حداکثر ظرفیت سختی زدایی در دبی آب عبوری از قبل در رایانه داخلی سوپاپ شیر کنترلی برنامه ریزی شده است. حداکثر ظرفیت سختی گیر به عواملی مانند ابعاد خانه، تعداد ساکنین، میزانTDSآب ، شیر کنترلی و … بستگی دارد.

مخزن آب نمک

این مخزن در بردارنده محلول بسیار غلیظ نمک مرغوب یا گاها پتاسیم می باشد که در صورت کاهش ظرفیت نرم کنندگی رزین به سوی مخزن اصلی جریان می یابد و با جاری شدن بر بستر رزین، رزینها را احیا می نماید.

البته سختی گیر رزینی دارای اجزاء دیگری می باشند که به شرح زیر است :

شیرهای ورودی و خروجی آب
گیج فشار
شیرتخلیه هوا
هندهول یا منهول بازدید
شیر چند راهه
نازل های بالا و پایین مخزن
رزین
کانکتور

مشخصات دستگاه رسوب گیر

مخزن دستگاه سختی گیر ساخته شده از ورق کربن استیل یا فایبرگلاس مطابق استاندارد مجهز به دریچه آدمرو جهت بازدید (ضخامت ورق در سختی گیر فلزی بستگی به حجم دستگاه سختی گیر دارد).
بدنه از جنس استیل / فایبر گلاس (FRP ) / کربن استیل
رزین کاتیونی
قابل ارائه با سه شیر دستی، نیمه ‌‌اتوماتیک و تمام اتوماتیک جهت شستشوی معکوس
یک لایه سنگ سیلیسی دانه بندی شده
مخزن آب نمک از جنس پلی اتیلن
لوله کشی از جنس گالوانیزه، PVC یا پلی اتیلن
سیستم های پخش کننده و جمع آوری آب همراه با نازلهای مخصوص
لوله کشی سختی گیر از جنس گالوانیزه PVC یا پلی اتیلن
یک لایه شن سیلیسی دانه بندی شده جهت خروج دانه های رزین
مخزن نمک از جنس پلی اتیلن یا فلزی
قابل ارائه به سه صورت: سختی گیر دستی، سختی گیر نیمه اتوماتیک و سختی گیر تمام اتوماتیک جهت شستشوی معکوس.


برچسب: سختی گیر بویلر، سختی گیر برای پکیج، سختی گیر بوتان، سختی گیر برج خنک کن، سختی گیر بیمارستانی، سختی گیر بوش، سختی گیر پکیج بوتان، سختی گیر پاکمن، سختی گیر پکیج ایران رادیاتور، سختی گیر پلی مگنت،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۲۷:۳۱ توسط:Group Technology موضوع: نظرات (0)